fredag 7 augusti 2020

Försök till beräkning: Shamarans intäkter i juli

Ett försök att beräkna intäkter enligt PSC

2020-08-07
Shamaran Petroleum Corp. (”Shamaran”)
Hemsida:
https://www.shamaranpetroleum.com/

Senaste dagarna har jag ägnat några timmar åt att försöka bättre förstå Shamaran. Viktiga dokument som jag börjat sätta mig in i är PSC och McDaniel-rapporten som användes för årsrapporten för 2019.

För att förstå bakgrunden till detta blogginlägg krävs viss kunskap om PSC. Jag lade in länkar till detta avtal i förra bloggposten (länk).

Jag har nu gjort ett första försök att uppskatta Shamarans intäkter under rådande förhållanden. Utkastet återfinns nedan.

































Jag har massvis med frågor kring saker som jag ännu inte har kommit underfund med. Många svar finns säkerligen att finna vid en utförligare läsning av materialet jag nämnde ovan. Och en del saker framgår säkert av kvartalsrapporter.

Några frågor är:
- Vilket R-värde ligger man på nu? Är man redan över tröskeln 2.25?
- Betalas produktionsbonus i förhållande till fältandel eller separat per contractor? Det borde väl vara utifrån fältandel?
- Dras bonus av från utbetalningen? I sådana fall dras den väl från skattade pengar, för KRG betalar väl contractors skatter med pengar från profit oil? Kan contractors i sådana fall på något sätt få återbetalning för denna dubbla beskattning?
- Och när utlöstes capacity building bonus? Vad är den utlösande händelsen för denna? I utkastet ovan försummade jag effekterna av samtliga bonusar.

Jag avslutar med att posta en bild på hur jag tolkar de eventuella produktionsbonuskostnaderna under fältets livslängd.

Trevlig helg!

/ EEB




FRISKRIVNING

Inget av det som skrivs ska tolkas som sanning, fakta eller någon form av råd. Författaren äger aktier i bolaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar