lördag 29 augusti 2020

Bloggen igång och planerade inlägg framöver

Tankar efter en månads bloggande

 

INLEDNING

Det har nu gått mer än en månad sedan jag publicerade ett första inlägg här på bloggen. På många bloggar finns en första post med presentation av bloggen och inledande tankar. Syftet med detta inlägg är att skriva lite av en sådan post.

 

BAKGRUNDEN TILL DENNA BLOGG

Så vad är skälet till att jag startat denna blogg?

Detta är ett hobbyprojekt. Jag tycker det är kul att fundera kring ekonomi, aktier, m m. Men tankar kommer och går. Något som är kul med att faktiskt formulera något i skrift är att det skapar något att gå tillbaka till och jämföra nyare funderingar med. Jag gillar också att sätta ihop modeller i Excelark och lirka med dessa. Fördelen med en blogg är att det blir en motivation att skapa en typ av slutprodukt. I en sådan arbetsprocess blir det lättare att märka fel som behöver rättas till.

Allt detta skulle förstås kunna göras i en privat blogg, dagbok, eller liknande. Men jag hoppas med bloggandet kunna få en del konstruktiv feedback.

Sedan tänker jag också att inläggen skulle kunna vara av intresse för andra. Vissa saker jag kanske kommer att skriva om – som t ex pensionsfrågor och bostadsekonomi – finns det redan mycket bra material om på internet. Men jag har själv googlat efter analys och diskussion gällande vissa aktier och tyvärr inte hittat så mycket att läsa. Det är möjligt att en massa material finns tillgängligt för den som är kund hos en storbank, kanske som del av Private Banking eller liknande. Ändå tror jag att det finns ett visst vakuum att fylla, kanske framför allt för material skrivet på svenska. För exempelvis Etrion har jag haft svårt att hitta många analyser gjorda de senaste 2-3 åren.

Nu verkar det även som att jag kvalificerat mig för Google AdSense. Det är förstås en extra morot att bloggandet skulle kunna leda till en liten sidointäkt. Jag hoppas kunna anpassa annonsera så de inte påverkar läsbarheten alltför mycket. I slutändan är bloggandet framför allt ett hobbyprojekt.

 

PLANERADE INLÄGG

Dessa inlägg arbetar jag med nu:

- Analys av Etrion 2.0. En analys som bygger på den typ av beräkningar som jag gjorde för Niigata-anläggningen [1].

- Analys av Shamaran 2.0. Jag behöver läsa ganska mycket mer innan jag har någon mer meningsfull förståelse för detta bolag. Till skillnad från Etrion finns egentligen stor del av analysarbetet gjort i företagets egna värdering av eget kapital. Detta blir troligen ingen utvecklad ”egenproducerad” analys. Istället blir det ett inlägg där jag förenklat förklarar bolagets förutsättningar så som de presenteras i bolagets egna material.

- Analys av större börsbolag enligt gängse diskonteringsmetoder. Det bolag jag tittar på för detta är Securitas. I skrivande stund värderas bolaget till ca 127 kr. På denna nivå känns bolaget intressant att se närmare på då jag tolkar det som att det i kursen finns inprisat en betydande ”Corona-rabatt”. Ett av syftena med detta inlägg är att för egen del ta fram ett enkelt Excelark för mer ”generisk” aktieanalys. De bolag jag hittills analyserat är ju ganska otypiska på sådant sätt att de bygger på kassaflöden som troligen påverkas kraftigt under de kommande tio åren. En typisk ”blue chip-aktie” är ju snarare ett bolag med stabila kassaflöden med viss (i alla fall historisk) vinsttillväxt – typ som Coca Cola. Inspiration för att skriva ett sådant här inlägg har jag fått från bland annat aktiefokus.se [2].

Dessa inlägg funderar jag på att skriva:

- Bostadsekonomi: jämförelse av ekonomi för boendeformer. Särskilt fokus på ägarlägenhet kontra bostadsrätt. Mycket bra finns redan skrivet om detta. Läsvärt är bland annat nedan länkade inlägg på bloggen Tid och Pengar [3]. Jag skrev några egna tankar som kommentar till det inlägget.

- Bostadsekonomi: modell för att uppskatta boendekostnader och sparande i boende. Bostäder ses av vissa som konsumtion och av andra som sparande/investering. Något klyschigt menar jag att sanningen ligger någonstans däremellan – bostäder har ofta inslag av att vara både konsumtion och sparande.(a) Syftet med modellen skulle vara att tydliggöra hur stor del av boendekostnaden som utgör konsumtion respektive sparande.

- Privatekonomi: tankar om pensionssparande. Pension är ett ämne som oerhört mycket finns skrivet om. Min egen erfarenhet av att titta lite på det är att systemet känns ganska svårt att få ett ordentligt grepp om. Utöver detta kommer (för mig) snabbt en massa följdfrågor – om det är nettopension som redovisas i prognoser, om det är realkalkyler, o s v. Det intressanta här vore att försöka skriva ett inlägg som får med den väsentliga grundinformationen men inte blir alltför detaljerat. Jag har även testat att göra en del egna uträkningar. Det är ju delvis vanskligt att spekulera i pensionsstorlekar då mycket indata är så oklar. Exempelvis är ju inkomstpensionen – som för de flesta nog är merparten av den preliminära pensionen – byggd på ett system som tycks ha starka drag av ”pay-as-you-go”. För 80- och 90-talister är det inte osannolikt att minimiåldern för att ta ut denna pension kommer höjas, kanske mot 70 år. I en globaliserad värld suddas statsgränser successivt ut och det känns mycket svårt att spekulera i svenska statens skatteintäkter åren 2050–2070. Om däremot Pensionsmyndighetens pensionsprognoser håller någorlunda så ser det ut som att de flesta människor med åtminstone någorlunda betalda heltidsanställningar (typ 25 000 kr/mån eller mer) har goda förutsättningar att få en rätt hyfsad pension efter 40 år i arbetslivet om de är beredda att privat spara kanske 1 000 – 2 000 kr/mån.

Sedan har jag diverse andra vaga idéer kring inlägg. Dessa idéer är väl ungefär av samma typ som de som beskrivits ovan…

 

AMBITIONSNIVÅ OCH INLÄGGSFREKVENS

De senaste veckorna har jag haft mycket att göra som jag prioriterat över bloggandet. I början var ambitionen att göra något litet för bloggen varje dag. Men det visade sig snabbt vara en alldeles för hög ambitionsnivå. Nu kommer fokus vara att försöka publicera något varje vecka. Men aktivitetsnivån kommer nog variera mycket. Ifall det i slutändan blir i snitt ett inlägg varannan vecka så kommer jag vara mycket nöjd.

 

NOTER

(a) Däremot skulle jag inte se det som en investering. En investering skulle jag snarare beskriva som något vars huvudändamål är att generera kassaflöde. En lägenhet som hyrs ut skulle kunna vara en investering. Men om den enda vinsten är en ev vinst vid försäljning så skulle jag snarare beskriva det som exempelvis en placering, ett sparande eller i vissa fall spekulation.

[1] https://elbaekonomiblogg.blogspot.com/2020/08/niigata-vad-ar-anlaggningen-vard.html

[2] Kenny, Aktiefokus. ”Värdering av H&M med diskonterade kassaflöden (DCF)”. 24 februari, 2013. Hemsida (läst 2020-08-26): https://www.aktiefokus.se/2013/02/vardering-av-hm-med-diskonterade-kassafloden-dcf/

[3] Anders Gustafsson/Onkel Tom, Tid och Pengar. ”Ägarlägenhet eller bostadsrätt – Vicevärdens vy”.
Hemsida (läst 2020-08-06): https://tidochpengar.se/agarlagenhet-eller-bostadsratt/

 

Red. 29/8. Publicerad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar